Wielu czcicielom Ojca Pio w Polsce znane jest sanktuarium świętego Stygmatyka na Przeprośnej Górce koło Częstochowy. Opiekują się nim członkowie instytutu zakonnego Apostołowie Jezusa Ukrzyżowanego. Instytut ten jest częścią ?Dzieła w Służbie Bożego Miłosierdzia?, założonego przez włoskiego księdza Domenica Labellarte, syna duchowego Ojca Pio.

Nie szerzymy kultu Ojca Pio
?Dzieło w Służbie Bożego Miłosierdzia? to niezwykle interesujący przykład promieniowania duchowości św. Ojca Pio. Z jednej strony rola, jaką Stygmatyk spełnił w procesie dojrzewania księdza Domenica do rozeznania i podjęcia roli założyciela ?Dzieła w Służbie Bożego Miłosierdzia? oraz w prowadzeniu jego pierwszych członków jest niezaprzeczalna i podstawowa. Wielu z nich do dziś wspomina, jak pięknie było żyć ?pod skrzydłami? Ojca Pio: był ich spowiednikiem i dobrym ojcem, który prowadził, przestrzegał, wskazywał drogę.

Z drugiej strony jednak znamienne jest to, że instytut ten bynajmniej nie rozpoznaje szerzenia kultu Ojca Pio jako swego istotnego zadania. ?Istotą jest czerpanie z tej wyjątkowej relacji Ojca Pio z Bogiem, a nie kult Ojca Pio. Nie chodzi nam o to, by naśladować Ojca Pio, ale by przeżywać Boga na jego wzór. Ojciec Pio jest dla nas wzorem przeżywania relacji z Bogiem, jesteśmy w szkole Ojca Pio, a przed nami pełnienie woli Bożej, jaką Bóg stawia względem każdego z nas?? podkreśla o. Eugeniusz Lorek, przełożony domu Apostołów Jezusa Ukrzyżowanego w Częstochowie.

Szczególne rysy duchowości ?Dzieła w Służbie Bożego Miłosierdzia?, nakreślone przez wskazówki i przykład Ojca Pio, to pochylenie się nad słowem Bożym, modlitwa i cierpienie.

Słowo Boże
Jako młody kapłan ks. Domenico otrzymał od Ojca Pio polecenie: ?Zostaw wszystko i weź Biblię?, a później, kiedy był już proboszczem, kolejną wskazówką były słowa: ?Musisz karmić swoje dzieci tym, czym sam się karmisz?, w których chodziło o brewiarz i Pismo Święte, czytane i rozważane z ludźmi. Stąd zrodził się uniwersalny w swym ogólno chrześcijańskim wymiarze charyzmat życia słowem Bożym. Realizuje się on w codziennej medytacji Pisma Świętego, która później staje się inspiracją do dzielenia się z innymi i apostolstwa.

Charyzmat ten Apostołowie Jezusa Ukrzyżowanego realizują m.in. przez prowadzenie cotygodniowych otwartych spotkań biblijnych, podczas których uczestnicy uczą się czytać i przeżywać słowo Boże, inspirując się w sposób szczególny doświadczeniem Ojca Pio. ?Jest to czytanie Pisma Świętego jakby oczami Ojca Pio. Przez niego łatwiej jest odczytać słowo Boże? ? dzieli się swoimi spostrzeżeniami prowadzący biblijne spotkania o. Eugeniusz.

Modlitwa
Modlitwa widziana jest w sposób szczególny jako codzienne zjednoczenie z Jezusem i przeżywanie Jego obecności w pracach i wydarzeniach dnia, czego wzór członkowie ?Dzieła w Służbie Bożego Miłosierdzia? widzą w sposób szczególny w św. Ojcu Pio.

Taka modlitwa ma zmierzać do przemiany życia poprzez spojrzenie na nie oczami wiary. ?Często chcemy zmienić nasze życie bez zmieniania samych siebie. A przecież nie o to chodzi. Musimy zmienić siebie, a dopiero dzięki temu może się zmienić nasze życie. ? podkreśla o. Eugeniusz. Formujemy taką postawę, jaką ukazywał jeden z ojców w San Giovanni Rotondo. Gdy ktoś przychodził do niego i prosił: Pomódl się za mnie, ten odpowiadał: Chodź, pomodlimy się razem?.

Cierpienie
Na pewnym etapie swej duchowej drogi ks. Domenico otrzymał od Ojca Pio książkę ?Męka Jezusa Chrystusa? z medytacjami na każdy dzień roku. Od tego momentu rozważanie Męki Pańskiej stało się codzienną praktyką członków Dzieła, rozbudzającą wrażliwość na cierpienie i jego odkupieńczą wartość.

Również w tym wymiarze osoba i wzór Ojca Pio stają się niezwykle znaczące. ?Ojciec Pio jest dla nas prawdziwie ?drugim Chrystusem?. Dzięki jego przeżywaniu misterium cierpienia łatwiej możemy wejść w dialog z Jezusem Miłosiernym. Warto to podkreślić. Nie chodzi tu o dialog z Ojcem Pio, ale o spotkanie z Chrystusem, który dopuszczając cierpienie, udoskonala nas w miłości i uczy je rozumieć. W pewnym widzeniu Ojciec Pio zauważył relacje Jezusa do trzech osób: jedną obejmuje, przytula bardzo mocno do piersi, drugą traktuje ozięble, a na trzecią nie raczy nawet spojrzeć ? doświadcza cierpieniem. Usłyszał wtenczas słowa: ?Ucz się, jak powinno się kochać?, co tak tłumaczył: pierwsza była duszą jeszcze słabą, potrzebowała pieszczot, w przeciwny razie odwróciłaby się od Niego? trzecia była Jego ukochaną oblubienicą, ponieważ pomimo sposobu, w jaki ją trapił, była zawsze wierna w Jego służbie i wierna w miłości?. Ojciec Pio przyznał, że ?przez wiele lat uczęszczał do szkoły cierpienia i nie nauczył się niczego?. Ucząc się w szkole Jezusa, powie później: ?Nie kocham cierpienia samego w sobie; proszę o nie Boga, pragnę go z powodu owoców, które mi daje. Ono bowiem oddaje chwałę Bogu, ocala bliźnich na tym wygnaniu, uwalnia dusze z ognia czyśćcowego. Czego więcej mogę chcieć??. Tak żył i tak nauczał: ?Niech serce Jezusa będzie centrum wszystkich twoich inspiracji ? nie ja. Uczy nas to, by bez lęku dostrzegać ludzkie cierpienie, dowartościowywać je i uczynić z niego modlitwę, ze względu na jego zbawienne owoce? ? mówi o. Eugeniusz.

Szczególnym wyrazem przeżywanej przez Apostołów Jezusa Ukrzyżowanego duchowości cierpienia jest droga krzyżowa na Przeprośnej Górce (rozmieszczona wg tradycji Jerozolimskiej), ze stałym motywem w rozważaniach poszczególnych stacji ?otwartą księgą Biblii. Życie i myśli Ojca Pio są pomocne w zrozumieniu przesłania tego nabożeństwa.

Warto też w tym miejscu wspomnieć o prowadzonej we współpracy z diecezjalnym Caritasem stołówce dla ubogich, która mieści się w domu Apostołów Jezusa Ukrzyżowanego w Częstochowie.

W służbie Bożego Miłosierdzia
Papież Paweł VI w rozmowach z ks. Domenico zwracał uwagę, że powstające dzieło nie jest ?Dziełem Bożego Miłosierdzia?, ale ?Dziełem w służbie Bożego Miłosierdzia?. Chodziło o podkreślenie faktu udzielania przez Boga miłosierdzia, z którym członkowie Dzieła docierają do ludzi na całym świecie. Również Ojciec Pio wiele razy podkreślał, że misją Dzieła nie jest kult Bożego Miłosierdzia, ale ratowanie ludzi w duchu służby Bożemu Miłosierdziu.

W misję Dzieła może zaangażować się każdy, kto poczuje się do tego wezwany przez Boga. Sprzyja temu jego bogata i zróżnicowana struktura, w której swoje miejsce mogą odnaleźć kapłani i świeccy, osoby konsekrowane i żyjące w małżeństwie, na różnych poziomach zaangażowania.

Tomasz Duszyc OFMCap
?Głos Ojca Pio? (nr 50/2008)


Struktura Dzieła w służbie Bożego Miłosierdzia

INSTYTUT ŚWIECKI ?Służebnice Bożego Miłosierdzia?

Zatwierdzony przez Stolicę Apostolską w 1972 roku.

Służebnice realizują kapłaństwo powszechne w życiu całkowicie poświęconym miłości i służbie Bogu i bliźnim. Starają się jednoczyć życie konsekrowane z odpowiedzialną obecnością w świecie, przekształcając go od wewnątrz. Dążą do tego celu poprzez apostolstwo typowo świeckie: w rodzinach, zakładach pracy i środowiskach, w których żyją, oraz poprzez różne formy i potrzeby apostolatu parafialnego i diecezjalnego.

Członkowie
Służebnice: osoby niezamężne i wdowy, które składają ślub czystości i posłuszeństwa oraz przyrzeczenie ubóstwa.
Współpracujące: osoby zamężne lub powołane do życia małżeńskiego, które składają przyrzeczenie życia prawdziwie chrześcijańskiego i apostolatu.

INSTYTUT ŚWIECKI ?Słudzy Bożego Miłosierdzia?

Zatwierdzony przez Stolicę Apostolską w 1999 roku

Słudzy powołani są do świadczenia o Bożym Miłosierdziu doświadczanym we własnym życiu. Aby osiągnąć ten cel kapłani zobowiązują się żyć w pełni posługą kapłańską poświęcając się formacji i kierownictwu duchowemu wiernych (szczególnie ofiarują pomoc duchową świeckim członkom Instytutu oraz Dzieła; kapłani pozostają członkami prezbiteratu własnej diecezji), natomiast świeccy przyrzekają żyć kapłaństwem powszechnym Ludu Bożego, poświęcając całkowicie swoje życie miłości Boga i służbie braciom, według charyzmatu Instytutu.

Członkowie
Słudzy: kapłani, diakoni stali, świeccy bezżenni i wdowcy, którzy składają śluby ubóstwa, czystości i posłuszeństwa.
Współpracujący: bezżenni, wdowcy i żonaci, którzy składają przyrzeczenie życia prawdziwie chrześcijańskiego i apostolatu.

INSTYTUT ZAKONNY: ?Apostołki Jezusa Ukrzyżowanego?

Zatwierdzony, jako instytut zakonny na prawach diecezjalnych w 1988 roku.

Apostołki Jezusa Ukrzyżowanego realizują swoje powołanie poprzez niesienie słowa Bożego wspólnotom, rodzinom i poszczególnym osobom oraz ? podczas misji ? całemu ludowi Bożemu. Jak matki zbliżają się do cierpienia fizycznego, moralnego i duchowego, niosąc ulgę i ofiarując je w modlitwie Bogu. Zajmują się prowadzeniem Ośrodków Słuchania Słowa Bożego w rodzinach, Ośrodków Charytatywnych, a także miesięcznych spotkań modlitewnych i katechez biblijnych dla poszczególnych grup stanowych.

Członkowie
Apostołki: osoby niezamężne i wdowy, które składają trzy śluby i żyją we wspólnocie.
Współpracujące konsekrowane: osoby niezamężne i wdowy, które składają trzy śluby bez obowiązku życia we wspólnocie.
Współpracujące zamężne: składają przyrzeczenie życia prawdziwie chrześcijańskiego i zobowiązują się do tego, by szerzyć w świecie wartość modlitwy i ofiary.

INSTYTUT ZAKONNY ?Apostołowie Jezusa Ukrzyżowanego?

Zatwierdzony, jako instytut zakonny na prawach diecezjalnych w 1989 roku.

Zadaniem Instytutu jest formowanie osób miłujących modlitwę i ofiarę. Apostołowie starają się przekazywać tę miłość do modlitwy i cierpienia wszystkim, do których są posłani, szczególnie osobom doświadczonym cierpieniem, tak, aby mogły one ofiarować je Bogu, wspierając kapłanów w ich pracy apostolskiej.

Apostołowie Jezusa Ukrzyżowanego realizują swoje powołanie poprzez wewnętrzne, pokorne i nabożne słuchanie słowa Bożego, by żyć nim właściwie oraz akceptować z synowską miłością wolę Bożą. Doskonalą się w szacunku wobec przełożonych, a także w pełnej dyspozycyjności wobec bliźniego znajdującego się w jakiejkolwiek potrzebie.

Członkowie
Apostołowie: kapłani, diakoni, bezżenni i wdowcy, którzy składają trzy śluby i żyją we wspólnocie.
Współpracujący konsekrowani: bezżenni i wdowcy, którzy składają trzy śluby bez obowiązku życia we wspólnocie.
Współpracujący: osoby żonate, które składają przyrzeczenie życia prawdziwie chrześcijańskiego i zobowiązują się przyczyniać do tego, by była doceniana w świecie modlitwa i ofiara.

Domy Dzieła Bożego Miłosierdzia w Polsce

APOSTOŁKI JEZUSA UKRZYŻOWANEGO
Dom zakonny: 42-200 Częstochowa, ul. POW 22,
tel. 034 361-29-63
agcpol@czestochowa.opoka.org.pl

APOSTOŁOWIE JEZUSA UKRZYŻOWANEGO
Dom zakonny: 42-200 Częstochowa, ul. Focha 58